For Konge Eller Kejser?

Enheds-tilmelding
Tilmeldte enheder
Personlig tilmelding

Vision

Vision

Hvorfor nu et krigslive?

Tilbage i 2000 arrangerede TRoA sit første "kontaktlive" scenarie.
Det blev det kaldt for tydeligt at skille det fra Vampire.

Scenariet "De Fire Krystaller" foregik i Games Workshops warhammer-verden og det har samtlige ting vi har lavet siden også gjort:
"Tågen over Sylvania", "Khypris Sagen's fire kapitler" og vores månedlige kampange "Sidste Søndag.

Jeg har selv været med til arrangere Tågen over sylvania og Khypris I, II, og III.
Så efter fire år med arrangørarbejde trængte jeg til en pause og havde derfor ikke rigtigt noget med Khypris IV at gøre.

Jeg gider ikke lave endnu et byscenarie, så en gang i sommers besluttede jeg mig for at lave et krigslive. Så hvidt jeg ved så er det endnu blevet lavet som weekendscenarie, på trods af manget snak om krigslive på liveforum igenne de sidste par år.
Og der er meget mindre arbejde med at lave en krigslive kontra et byscenarie.
(vi spare lige 14 dages opsætning...)

Før Khypris IV har folk som jeg ser det næsten altid "bare" haft deres almindelige kostumer på til vores scenarier. Der har helt bestemt været lækre kostumer imellem, men der har ikke været specielle warhammerkostume. (maks en håndfuld).
I år synnes jeg at det blev noget bedre, men det har stadigt irriteret mig, at hvis man kiggede på en soldat, så kunne man sjællent se hvilket kultur han var fra.

Et andet problem, som de fleste nok kan genkende, er at rollespillet forsvinder når våbene taler.
Her tænker jeg på at folk kæmper tit efter hvad der er mest effiktivt, ikke efter hvad der passer til deres rolle og deres kultur.

Hvad er visionerne så?

Mine visioner for scenariet er derfor i bund og grund, at lave et scenarie hvor folk får gjort noget ved de ting.

· Mere kultur i valg folk af våben og rustning.

· Mere kultur når vi slås.

· Mere moral når folk slås. Dvs. folk som flygter og overgiver sig.

· Warhammer Fantasy Battle som levende rollespil / krigslive / krigsspil.

For at uddybe det.
Folk skal vælge våben, rustning og uniformer efter hvor deres rolle kommer fra.
Hvis du er fra Kejserriget, så bruger man en brystplade... ikke en ringbrynje.
Einherjerne har i årevis haft en regl om at det kun er adelige som må bruge sværd.
Det er ikke en forskæl imellem to kulture, men en forskæl imellem to samfundslag. Og det virker.

Folk skal slås som deres kultur. Det ændre selvfølgelig på tingene at vi ikke har heste med, men det forhindre jo ikke en flok Bretonnianske riddere i at stille sig op i en kileformation.
Og de Kejserlige Soldater, kan stadigt bruge deres Detachment system.

Til kampanger som f.eks. Første Søndag (Århus) ser man tit store flokke af unger, som løber væk fra 5 orker. Men hvor tit ser man 15 voksne veludrustet soldater, som løbe væk i panik.
Jeg vil have mere moral med. Jeg vil have folk til at løbe væk og folk som overgiver sig.
Specielt når vi snakker adelige, for de kan jo væe sikkre på at de bliver løskøbt.

Warhammer Fantasy Battle?

(Mark)Slag til livescenarier ender desværre tit med at folk render rundt over et stort område og slår hinanden i rykken. Til Sidste Søndag har vi løst det problem ved at området vi kæmper på er tydeligt afmærket.

Hvis vi skal slås som var vi to hære som kæmpede så er det nødvendigt at folk holder sig samlet i enheder. Hvis folk hele tiden skal holde sig samlet, så trækker det tempoet ud af kampen.

For at fremme dette vil der til scenariet blive brugt nogle flere regler, end vi normalt gør.
F.eks. giver ting som en fane eller en musiker ekstra Moral point. (virker som HP)

Andre ting som er indført for atskaber lighed til WFB.
Enheder skal som udgangspunkt være ens udrustet.
Rustningspoint blive giver til enheden, ikke enkelt mand. (der er selvfølgelig plads til at f.eks. fanebæren og musikeren er mindre pansret end dem som skal slås)
Tohåndsvåben giver +2 i skade.
Man for et ekstra MP, så længe man holder sig samlet i formation.

Men kommer der så 100 spillere?

Lorania's krigslive blev jo aflyst, så hvad for mig til at tro at jeg kan få mine 100 spillere?

Den store forskæl, er at Lorania, ikke till at man tilmeldte sig i grupper. Hvis vi var 3 her fra Aalborg som tog til scenariet, så ville vi blive placeret i forskællige delinger. Så vi ville ikke komme til at kæmpe skulder ved skulder.

Jeg gør det modsat. Jeg vil helst have at folk tilmelder sig i enheder af minimum 10 mand.

Der bliver ikke skrevet personlige roller, det må folk selv finde ud af.
Alle konflikter fra vores side køre på konfliker imellem enhederne og deres chefer.

Og det er min klare opfattelse at folk er mere villige til at deltage i et scenarie som dette, hvis de kan spille sammen med deres venner.

Det skal være Let at deltage og let at arrangere.

En vision jeg ikke nævnte tidlige, er at det skal være let at deltage og let at arrangere.
Og havd mener jeg så med det?

Jeg forsøger at minimere arbejder for mig selv. dvs ingen personlige roller.
Aftensmaden bliver købt færdigt lavet, så der er ingen spillere og/eller medhjælpere som skal bruge hele deres weekend på at lave mad.
Der skal ikke bygges en masse. (som f.eks. en by)

Kravene til kostumer er på nogle punkter høje, men det skal bare se godt ud når man ser 10 mand fra afstand. Det betyder f.eks. at skjoldkanterne godt må være gråt gaffa.
Uniformerne må godt være bomuld.

Så hvad kan jeg forvente som spiller?

Masser af Hygge

Lejerstemning

Masser af Kamp

Et stort slag, i warhammer stil

Thomas Aagaard
Hovedarrangør